Да продаваш в Интернет

Дек. 15

Кратко ръководство за електронна търговия

Глобалното разпространение на Интернет дава възможност на всеки търговец да продава продуктите си онлайн. Пътят обаче от това, да имаш фирмен уебсайт и да продаваш успешно чрез него, е дълъг. Ако сте решени да се пробвате в това начинание, краткото ръководство, което четете, би Ви било от полза за да придобиете обща представа за света на B2C ( business-to-customer) търговията в Интернет

Планирайте, за да успеете

Както с повечето неща в живота, така и успехът в електронната търговия зависи внимателната подготовка, планирането и упоритата работа. Успешният бизнес план обикновено се развива по следната схема:

1.Установяване на присъствие на вашия сайт в Интернет с информационна и маркетингова цел.
2.Предлагане на лимитиран брой артикули за продажба, често с ограничена функционалност на сайта.
3.Предлагане на пълен набор от продукти с опция за заплащане в реално време, софтуер за контрол на инвентара и др.

Вашата стратегия, разбира, се може да се различава от този пример, но най-важното е да имате ПЛАН.

Има доста трудни въпроси, на които трябва да си отговорите, преди да започнете да продавате в Интернет, като повечето от тях важат и за традиционната търговия

Имат ли моите продукти пазар в Интернет?
Дали моите клиенти биха пазарували по Интернет?
Какво прави моите продукти различни от тези на конкуренцията?
Как ще привлека клиенти към сайта си?
Има ли някаква специфика в технологията на продажба на съответния продукт?
Дали са реалистични очакванията ми?

Разработка, дизайн и хостинг

Има три основни фигури в разработката на един сайт:

1.Уеб-дизайнер, който създава визията на сайта
2.Програмист, който създава функционалността на сайта
3.Някой, който има опит и в двете области

Проучете от какво имате нужда и кого наемате за вашия проект. Уеб-дизайнерът например вероятно не е най-подходящият човек, който да програмира секцията за електронна търговия на сайта Ви.
Винаги искайте да видите наскоро завършени проекти на електронни магазини от разработчиците,  които се каните да наемете. Потърсете чуждо мнение за тяхната работа и проучете каква технология ще използват в разработката на вашия сайт. Убедете се, че хостингът, който сте избрали, може да поддържа сайта Ви.

Ето няколко допълнителни съвета:
Не се обезкуражавайте , ако не сте сигурни кое е най-доброто решение-дали „database-driven site” или  “static HTML site”. Именно затова Вие наемате някого. Негова работа е да Ви обясни повече за минусите и плюсовете на различните варианти.
Ако ще предлагате десетина продукта, едва ли ще Ви е нужно скъпо решение, подходящо за предлагането на хиляди продукти.
Съберете впечатления от повече от една фирма
Избягвайте фирми, където използват жаргон или не Ви обясняват нищо. Вие търсите фирма, където нещата ще Ви бъдат обяснени така, че да ги разберете

Професионална визия

Най-голямото предизвикателство пред Интернет-търговците е да убедят клиентите си, че може да им се има доверие. Изчистен и професионално изглеждащ уеб-сайт е първата крачка към спечелването на тяхното доверие.

Начинът, по който представяте продуктите си, също е важен. Снимките трябва да са ясни и добре изглеждащи, с опция за увеличение. В света на Интернет продажбите, клиентите не могат да пипнат, опитат или пробват продукта. Така че всичко, което може да им даде някаква допълнителна информация, най-вероятно  би допринесло за увеличаване на продажбите.

Регистрация на домейн

Повечето фирми имат уникални имена за домейна си. Има и опция за използване на безплатни домейни и хостнг услуги, но това не дава професионална визия на вашето начинание, така че уникалното име за вашия домейн е задължително.

Сигурност и SSL Сертификати

Сигурността на данните на клиентите е една от най-големите бариери за изграждане на потребителско доверие в електронната търговия. От доста време SSL криптирането е стандарт в зашитата на информация, предавана чрез Интернет. Фирмите могат да закупят SSL сертификат, често наричан Server ID, който се инсталира на сървъра на хостинг компанията. Certificate Authority (CA) издава сертификат, който удостоверява, че компанията е тази, за която се представя в уеб-сайта си. VeriSign е най-големия СА, но има и още няколко. SSL сертификата обикновено трябва да се подновява на година- две

Конфиденциалност

Препоръчва се да имате политика относно конфиденциалността и да я обявите открито на сайта си. В изявлението трябва да се посочва как ще се събира, използва и съхранява личната информация на вашите клиенти. Препоръчително е да се запознаете с политиката на няколко фирми по този въпрос.

Обработване на заплащанията

Най-общо казано, имате три опции за обработване на заплащания

1.Офлайн заплащане – при доставка, с превод или запис
2.Разплащания в реално време с кредитни карти
3.Разплащания чрез система или оператор на интернет разплащания

Офлайн разплащанията са най-простият и често най-малко скъпият за приложение метод на заплащане.

Разплащанията в реално време с кредитни карти може да изисква доста сложно техническо решение, което ще отнеме доста време и ще струва доста пари.
Вашият уеб-сайт носи отговорност за събирането и съхранението на важна финансова информация.

Популярно решение е използването на услугите оператор на система за онлайн разплащания. Операторът събира клиентските плащания, обработва транзакциите и депозира сумите във вашата банкова сметка обикновено на месечен базис или при достигане на предварително уговорена сума. Интеграцията на подобно решение обикновено не е сложна и скъпа. PayPal е добре познат пример за подобна система.

Доставка и изпълнение на поръчки

Вие сте получили поръчка. Сега трябва да доставите продукта. Малките фирми с ограничен инвентар често обработват поръчките и разпращането сами. Интересен въпрос, който трябва да си зададете, е дали доставките да са безплатни, с обявена цена, или цената на доставката да е калкулирана в цената на продукта.

Рекламации

Както и в традиционния бизнес, и тук обслужването и грижата за клиентите е от първостепенно значение. Много е важно каква ще бъде вашата политика за възможността за връщане на продукт и какъв подход ще имате към оплакванията. И двете са неизбежни, така че трябва да решите как ще постъпвате в подобни ситуации предварително. Препоръчваме Ви да уведомите клиентите си за политиката относно рекламациите преди да са направили своята покупка.

Опитайте се да не оставяте технологичните въпроси да засенчат бизнес въпросите. Намерете подходяща ниша и продукт, задоволяващ определена нужда, предложете отлично обслужване, сигурна среда за покупки и разплащания, рекламирайте вашия сайт и продукт и е по-вероятно бизнес начинанието Ви да е успешно.

Be Sociable, Share!

Коментарите са спрени.